NWT Online
Ongeveer precies exact
Ongeveer precies exact


Nieuwsflits: gezonde mensen drinken fruitsap!

gezondheid, voeding

Door George van Hal - 04-03-2010 - Geen reacties



klik om een oordeel te geven!

Bij het digitaal doorbladeren van de laatste wetenschappelijke nieuwtjes van de mensen die ik volg op twitter, stuit ik - tussen alle ruis door - af en toe op iets dat de interesse weet te wekken. Dat die interesse niet altijd positief is, bewijst het volgende bericht: "New study shows teens who drink 100 percent fruit juice have more nutritious diets overall".

Het betreft hier de titel van een persbericht over een onderzoek - gepubliceerd in de American Journal of Health Promotion - naar het drinken van puur fruitsap. En wat blijkt tot onze grote schrik? Tieners die fruitsap drinken, eten verder ook gezonder. Wow.

De eerste vraag die na het lezen van deze non-ontdekking door het hoofd speelt, is: wáárom zou iemand geld overhebben om dergelijk ridicuul onderzoek te sponsoren? Het resultaat is tenslotte van het niveau "nieuw onderzoek: mensen die naar voetbal kijken op TV, bezoeken vaker dan gemiddeld een voetbalstadion". Die nobelprijsceremonie kan, kortom, nog wel even on hold.

Geïntrigeerd verderklikkend (je moet toch wat, op je donderdagmiddag), stuit ik vervolgens op dit hilarische filmpje; een soort onsmakelijke samensmelting van een Oprah Winfrey item en een Tell Sell reclame. In het filmpje volgt - voor de geïnteresseerde leek die zich niet eerder gerealiseerd had dat fruit na persen nog stééds gezond kon zijn - gelukkig meer "informatie" over dit "onderwerp". Onzinnige one-liners als "our study shows that drinking 100% fruit juice can actually boost your fruit intake" (waarop ik zou zeggen: no shit, Sherlock!) en "100 % fruit juice is and always has been a healthy choice that you can feel good about serving your family" (let u op, huismannen en huisvrouwen der natie?), worden zonder enig gevoel voor ironie over de met stomheid geslagen kijker uitgestort.

Begrijp me overigens niet verkeerd: een pleidooi om gezonder te eten, is natuurlijk absoluut niet verwerpelijk. En in Amerika, waar het overgewicht nog altijd met een zompige plof om zich heen lijkt te grijpen, is een campagne om mensen gezonder te laten eten helemaal niet onverstandig. De slogan 'Snoep gezond, eet een appel', heeft hier in Nederland tenslotte generaties ouders doen nadenken voordat ze hun koter weer met een Twix (of Raider, zoals het toen nog heette) naar school stuurden.

Sterker nog: de boodschap 'fruit is gezond' is niet alleen prima, maar iedere halve gare weet bovendien - ook zonder onderzoek - dat fruit inderdaad gezond is. Dus waarom dan toch nog dit onderzoek naar fruitsap? Een ieder met een voldoende ontwikkelde inwendige cynicus vermoedt het antwoord waarschijnlijk al. Een snelle blik op de website http://www.fruitjuicefacts.org/, onderaan het persbericht genoemd als dé plek voor meer informatie, levert dan vervolgens ook de bevestiging. De pagina is van The Juice Products Association (JPA) en in een kleine disclaimer rechtsonderaan valt het volgende te lezen: "With its roots established in 1957, JPA and its members want consumers to enjoy the delicious products that they make as part of a healthy balanced diet."

Juistem.

Reageren

Inloggen


Inloggen

Registreren

Wachtwoord vergeten
Wachwoord vergeten




Inloggen
George van Hal
Woonplaats: Leiden
Beroep: Redacteur NWT
Blogs: 10
George van Hal is redacteur bij NWT en studeerde daarvoor Sterrenkunde in Leiden. Op zijn weblog 'ongeveer precies exact', schrijft George over alles dat ook maar enigzins met wetenschap te maken heeft.

Naast het schrijven over wetenschap, recenseert George ook films voor cultureel internetmagazine De Recensent. Hij speelt bovendien competitievolleybal, luistert net als ieder ander graag naar muziek en leest voor zijn plezier een mengelmoes van sciencefiction, fantasy, literatuur en politiek en wetenschappelijke non-fictie.

Een overzicht van zijn werk en artikelen zijn te vinden op zijn persoonlijke website: http://georgevanhal.nl. Daarnaast is hij ook semi-actief op twitter (@georgevanhal).





Vorige posts

Bèta's, grijp de macht!

De kogel is door de kerk: in de Amerikaanse staat Tennessee mag in de biologieles weer openlijk getwijfeld worden aan de evolutietheorie. Aanhangers van de extreem conservatieve Tea Party-beweging (een officieus en radicaal onderdeel van de toch al...

Altruïstische charlatans

Onder het kopje 'compleet onverrassend' dook vorige week het "nieuws" op dat de bekende balansbandjes, die onder andere door de spelers van het Nederlandse Elftal zo geliefd waren tijdens het afgelopen WK, oplichting zijn. Goh. Opmerkelijk is...

2-0 voor de pseudowetenschap

Nederland staat in de finale van een WK-voetbal. Voor iemand van mijn leeftijd (nog29enechtnognietbijna30heus) is dat een unieke ervaring. Eentje waarvan ik eerlijk gezegd al jaren droom. Naast 'science geek', ben ik namelijk ook best wel een 'sport...

Eurekamosterd-na-de-maaltijd

In mijn eerste jaar Sterrenkunde kreeg ik het vak 'Inleiding Astrofysica' van Vincent Icke (tegenwoordig o.a. bekend van zijn gastoptredens in De Wereld Draait Door), die mij in één van zijn eerste colleges met één simpel...

As-jemenogeens

In mijn vorige blog stak ik nog ongeneerd de loftrompet over de aswolk die de wetenschap zoveel mooie PR bracht. Wat ik toen natuurlijk nog niet voorzien had, was de ongeneerde mediahype die volgde. De aswolk werd al snel een Maatschappelijk Issue, waar...
» Bekijk alle posts van George van Hal (10)

Laatste reacties
Ongeveer precies exact
Bèta's, grijp de macht!
1 maand geleden door Koos
Ongeveer precies exact
Eurekamosterd-na-de-maaltijd
14 maanden geleden door Steven
Ongeveer precies exact
2-0 voor de pseudowetenschap
23 maanden geleden door Jopinie
Ongeveer precies exact
As-jemenou, wat leuk!
24 maanden geleden door Roxana
Archief
2012 (1)
april (1)
2011 (1)
2010 (8)
t/m van 20